Dubbelzien (diplopie)

Dubbelzien dat verdwijnt bij sluiten van één oog (zowel bij sluiten van rechteroog als bij sluiten van linkeroog) wijst vaak op een fout in de samenwerking van de ogen. Dit binoculair dubbelzien kan onderzocht en behandeld worden door de orthoptist.

Monoculair dubbelzien, wat aanwezig blijft met slechts één oog open, kan veroorzaakt worden door oogproblemen zoals cataract. Monoculair dubbelzien moet onderzocht worden door de oogarts.

beeld van een dubbelzien          beeld van een dubbelzien

Oorzaken

Binoculair dubbelzien is vaak het gevolg van een al dan niet plotse fout in de samenwerking van de ogen.
Meest voorkomende oorzaken zijn:

• Systeemziekten zoals suikerziekte, hoge bloeddruk of schildklierproblemen
  • Neurologische aandoeningen zoals hersenbloeding
  • Leeftijdsgebonden veranderingen van oogspieren of weefsels in de oogkas
  • Dubbelzien na een ongeval of oog/hoofdtrauma
  • Dubbelzien na een oog- of hersenoperatie
  • Verandering van scheelzienshoek bij langbestaand scheelzien

Ook kan dubbelzien ontstaan door een groot verschil in brilsterkte tussen beide ogen, waardoor een groot en een wat kleiner beeld wordt waargenomen. Hiervoor kunnen speciale brillenglazen worden aangepast door de orthoptist.

Er zijn verschillende methodes om binoculair dubbelzien te behandelen:

• Optimale brilaanpassing kan soms het binoculair evenwicht verbeteren.beeld van een kleefprisma
  • Prisma’s verplaatsen het dubbele beeld zodat bij kijken met beide ogen opnieuw één enkel beeld wordt waargenomen.
    Een kleefprisma kan op maat van het brillenglas geknipt worden. De sterkte en oriëntatie van de prisma wordt aangepast aan de scheelzienshoek. Een kleefprisma is meestal een tijdelijke oplossing. Soms treedt spontaan herstel op en kan de prisma in sterkte afgebouwd worden.

Prismasterkte inslijpen in de brillenglazen is mogelijk wanneer de situatie gestabiliseerd is.

• Oogspieroperatie is aangewezen wanneer de noodzakelijke prismasterkte te hoog is of als het dubbelzien fel varieert naargelang de blikrichting. Soms is er na de chirurgie nog een lichte prismasterkte nodig.
Taak van de Orthoptist
  • Onderzoek van de gezichtsscherpte
  • Orthoptisch onderzoek motorisch en sensorisch
  • Aanpassen van prisma’s